Warner Music Group del 2

Warner Music Group del 2

WMG fortsatte på 1980-talet att jobba sig uppåt i den internationella musikbranschen. 1983 var det tänkt att det amerikanska skivbolaget PolyGram och Warner skulle genomgå en fusion men detta förbjöds av både Federal Trade Commission och Västtyskland. PolyGram blev istället ett helägt bolag till Siemens AG år 1987 och avyttrade sin film- och publiceringsverksamhet genom att stänga ner PolyGram Pictures och sälja Chappell Music till Warner.

PolyGram ägs idag av Universal Music Group. Chappell Music var dock ett mycket bra köp av Warner då Chappell Music är ett av de mest inflytelserika musikförlagen i hela världen idag. Warner Chappell Music är med och gör musik till i stort sett alla filmbolag.

Ytterligare förändringar sker

1987 var även året då Warner Communications fusionerades med Time Corporation och bildade den mycket kraftfulla koncernen Media Corporation Time Warner. Warner fortsatte att förvärva oberoende skivbolag och köpte skivbolag i både Italien och Japan. År 1991 genererade Warners musikbolag en omsättning på över tre miljarder dollar och fyra år senare dominerade man den amerikanska musikmarknaden då man hade 22 procents andel av marknaden. Man fortsatte under årens lopp att öka på sin ställning som ett världsskivbolag genom att köpa franska, ungerska, spanska, svenska, brasilianska och finländska skivbolag.

Man gjorde entré i en rad olika länder och namnet Warner Music Group började bli erkänt som en av de stora aktörerna i musikvärlden. Det stora skivbolaget EMI har varit en viktig bricka i spelet om vilket bolag som skulle bli världens största skivbolag. År 2000 fusionerades Time Warner med den ledande amerikanska internetleverantören AOL och bildade AOL Time Warner. Detta nya konglomerat försökte att förvärva EMI men misslyckades. Man försökte även att förvärva skivbolaget BMG men de diskussioner man hade med BMG resulterade inte i något och BMG ingick senare i en joint venture med Sony istället. Time Warner släppte AOL från sitt företagsnamn år 2003.

2000-talet fram till idag

Time Warner sålde Warner Music Group år 2003 till en grupp investerare för 2,3 miljarder euro och skivbolaget blev i samma veva erkänt som ett av de fyra största i världen. År 2006 ville EMI köpa WMG men budet avslogs och man erbjöd sig istället att EMI skulle bli en del av WMG, men EMI var inte intresserade av det. Året efter var det dags att på allvar ge sig in i den digitala musikbranschen och man började sälja digital musik genom AmazonMP3. År 2009 blossade återigen tal om att köpa EMI upp men så blev aldrig fallet. Istället köpte skivbolaget Universal Music Group EMI år 2011 och drog ifrån de andra skivbolagen när man nu nådde 46 procent av världsmarknaden. På 2010-talet har det hänt mycket på kort tid inom WMG. Man har expanderat till Ryssland, börjat driva helägda dotterbolag i Sydafrika, förvärvat kinesiska, indonesiska och svenska skivbolag för att stärka sin position runt om i världen och inte bara i USA i Storbritannien. Ett till steg i den riktningen togs i februari 2018 när man öppnade en division i Mellanöstern, närmare bestämt i Beirut, Libanon. Den nya divisionen heter Warner Music Midde East och kommer att täcka 17 marknader i Nordafrika och Mellanöstern. Warner Music Group är idag trea på listan över de största skivbolagen, men då man är i en aggressiv expanderingsfas är det inte omöjligt att man utmanar tvåan, Sony Music Entertainment om andraplatsen.