Övriga skivbolag

Övriga skivbolag

Att Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group dominerar musikbranschen finns det inget som helst tvivel om. Det är de som tillsammans säljer mest och är moderbolag till fler skivbolag man kan tänka sig. Det finns dock tydliga siffror som visar att de oberoende skivbolagen är på frammarsch.

BMG Rights Management

BMG Rights Management är ett internationellt musikbolag som förutom musikdistribution även sysslar med inspelningsrättigheter. BMG är en division av Bertelsmann som i sin tur är ett av världens största massmedieföretag som även är verksamt inom tjänstesektorn och inom utbildningssektorn. BMG har inte många år på nacken utan bildades år 2009 som en joint venture mellan Bertelsmann och Kohlberg Kravis Roberts (KKR). Bertelsmann har sedan dess dock köpt ut KKR och BMG är idag helägt av Bertelsmann. Huvudkontoret för BMG ligger i Berlin men man har kontor i New York, Nashville, Los Angeles, London, Madrid, Paris, Stockholm, Hilversum, Milano, Peking, Toronto, Sydney och Sao Paulo. BMG har på kort tid expanderat och blivit ett bolag aktivt över hela världen vilket i sin tur lett till att man idag är det fjärde största internationella företaget inom musikbranschen. BMG har artister som Kylie Minogue, Janet Jackson, Dido, Fergie och Nickelback signade till dem.

Beggars Group

Beggars Group

Beggars Group är ett brittiskt skivbolag som dessutom äger andra skivbolag som 4AD och Rough Trade Records. Beggars Group tidiga historia går tillbaka till år 1973 då skivbutiken Beggars Banquet öppnades i London. Punken var stor detta årtionde och år 1977 bestämde sig ägaren till skivbutiken att starta ett eget skivbolag, Beggars Banquet Records, som skulle ansluta sig till den brittiska punkrockrörelsen. Det nystartade skivbolagets första publicerade artist var The Lurkers och med ett par lyckosamma värvningar av framgångsrika punkband säkrade man skivbolagets framtid. Sedan dess har skivbolaget bytt namn till Beggars Group och är idag hem till fem av de mest igenkännliga oberoende skivbolagen som finns idag. Det handlar om 4AD, Matador, Rough Trade Records, XL Recordings och Young Turks. Beggars Group äger 4AD till 100 procent, de andra fyra äger man till 50 procent. Från en liten skivbutik i London har man idag blivit ett internationellt skivbolag med kontor i London, New York och Los Angeles. Beggars Group har släppt musik från artister som Adele, Beck, Jarvis Cocker, The Cult, Dizzee Rascal, Giggs, Grimes, The Libertines, MIA, The Prodigy, Radiohead, The White Stripes och många många fler. Sin allra största framgång har man haft med Adeles album 19, 21 och 25 som släpptes genom XL Recordings och nått stor framgång över hela världen. Man har även haft tre album som hamnat på förstaplatsen i albumtoppen i USA med Vampyre Weekend två gånger och Queens of the Stone Age en gång. Allt detta är sällsynt att uppnå som ett oberoende skivbolag.

Mindre skivbolag

Mindre skivbolag

Marknaden idag har förändrats då allt fler laddar ner sin musik eller strömmar den genom olika tjänster. Detta har gjort det svårare ekonomiskt för många skivbolag men små skivbolag är idag på frammarsch. Siffror från maj 2018 visar till exempel att de oberoende skivbolagen står för 39.2 procent av den fysiska försäljningen och 28.4 procent av den digitala försäljningen och dessa siffror har ökat smått för varje år som gått. Slår man ihop den fysiska och digitala försäljningen så står de oberoende skivbolagen för 32.2 procent av försäljningen och Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group står för de resterande 67.8 procenten. Ett litet skivbolag har en fördel då de kan nischa in sig på ett smalare område och genom att rikta all sin kunskap mot denna nischade marknad kan ekonomisk framgång komma fort. Ett fåtal mycket små skivbolag i framförallt USA har, då man som skivbolag inte gått så bra, breddat sin verksamhet och skapat antingen ett dotterbolag med samma huvudnamn. Verksamheter man har breddat till är allt ifrån streamingstjänster och onlinecasinos till bettingsidor och webbsidor med publiceringsverktyg för bloggar. Men att försöka ta marknadsandelar från tjänster och sidor som HBO, Pokerstarscasino och Blogger är minst lika svårt som att ta marknadsandelar inom skivbolagsbranschen från de tre stora skivbolagen. Detta tillvägagångssätt kan dock göra att bolaget får in lite extra pengar som kan, om möjligt, användas i moderbolaget för att marknadsföra sig. Att göra på detta sätt är dock inte något som hör till det vanliga men det förekommer i en begränsad skala men det lär minska ännu mer i omfattning nu när de små skivbolagen har en enklare väg in i branschen då artister uppskattar det inflytande och kontroll de får i ett litet skivbolag. Ett skivbolag måste också idag erbjuda sina artister andra sätt att generera inkomster än genom bara skivförsäljning då det utgör en liten del av inkomsten idag. Det kan handla om att boka in artister på event till exempel. Ett litet nischat skivbolag kan där hjälpa till att hitta rätt på en gång. Skivbranschen fortsätter att förändras och om allting fortsätter i samma takt som det gör idag kommer de små skivbolagen fortsätta ta marknadsandelar från världens största skivbolag.