Musikindustrins förändring på 2000-talet

Musikindustrins förändring på 2000-talet

Musikindustrin gick igenom en ganska allvarlig kris när den illegala fildelningen av musik var som allra störst. Försäljningen av Cd:s dök när man nu kunde ladda ner skivan gratis och själv kunde som det hette, bränna, musiken till en egen CD-skiva. Sedan dess har en del hänt, den illegala fildelningen och nedladdningen av musik har minskat drastiskt i takt med att nya tjänster som exempelvis Spotify tillkommit.

Digitaliseringen för inte enbart gott med sig

Under 1980- och 1990-talet så fullkomligt blomstrade musikindustrin och omsättningen densamma. Omsättningen hade aldrig ökat så kraftigt som under dessa år. Slutet av 1990-talet kom dock att bli början på en dyster förändring och en tid av kris inom musikindustrin. Det blev nämligen nu möjligt att distribuera musik digitalt och fildelningssajten Napster var en stor orsak till att musikindustrins omsättning plötsligt bromsade in. Skivförsäljningen minskade för varje år och skivförsäljarna blev färre och färre. Från år 2000 till 2008 minskade försäljningen av musik med drygt 50 procent. Att komma åt den illegala fildelningen var nödvändigt for musikindustrin och de agerade med lagen på sin sida för att komma åt fildelare, men detta var inget som gav någon tydlig effekt på fildelandet i stort. Den svenska delen av IFPI, skivbranschens organisation, drog exempelvis igång en kampanj år 2004 som syftade till att skrämma och varna fildelare till att sluta med detta. Man lanserade ett program som spionerade på en fildelares musikutbud och på så sätt kunde man se vilka filer användaren hade på hårddisken. Fanns där en musikfil som misstänktes vara upphovsrättsskyddad skickade programmet ut ett varningsmeddelande om att kopiering av den filen är olaglig. Två år senare dömdes den första personen för illegal fildelning i Sverige. Han dömdes till att böta 20 000 kronor för att ha spridit fyra låtar på fildelningsprogrammet DC++. Branschen hoppades att detta skulle ha en avskräckande effekt.

Spotify och början på en förändring

Spotify startades i april 2006 av de två svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon. Spotify startades i samarbete med en rad av världens främsta skivbolag. Idag ägs Spotify till cirka 20 procent av fyra av världens största skivbolag, Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group och Sony BMG. Spotify har slutit avtal med upphovsrättsorganisationen STIM och även med IFPI. Med lanseringen av Spotify började krisen inom musikindustrin att vända. Artister får betalt per spelad låt och de artister som är anslutna till stora skivbolag betalas mer per spelad låt än de som är anslutna till små skivbolag. För Spotify har det dock inte gått lika bra utan har dragits med resultatunderskott, främst på grund av investeringar och expansionskostnader. I januari 2010 sågs ett trendbrott i och med att intäkterna från inspelad musik hade ökat med 10 procent. Fem år senare stod de upphovsrättsliga intäkterna för 25 procent av den totala omsättningen av musikindustrin i Sverige. För hela branschen ökade omsättningen mellan 2014–2015 med 12 procent. Hela 85 procent av intäkterna kom då från strömmade musiktjänster, i huvudsak Spotify. Spotify tillsammans med liveframträdanden är de viktigaste intäkterna inom musikindustrin idag.